Dit mogen we verwachten van virtual reality in 2019

We zijn inmiddels enkele jaren gewend aan de aanwezigheid van virtual reality in ons leven, maar de technologische ontwikkelingen in VR staan allesbehalve stil. Hoewel de eerste vormen van VR al lange tijd bestaan, bestaat VR zoals we dat nu kennen pas enkele jaren. Dat betekent dat er nog volop groei en ontwikkeling bezig is.

De vraag is echter waartoe dit zal leiden in het komende jaar. Gaan we wederom grote stappen in de technologie zien, of zal het allemaal iets langzamer gaan? Dit is wat A-best verwacht van virtual reality in 2019.

Eye tracking

In 2019 lijkt alles gericht te zijn op de toevoeging van eye tracking in virtual reality. Dit betekent dat technologie in de VR bril de ogen volgt.

Hierdoor kan op een realistische wijze worden nagebootst hoe de ogen zich focussen op wat recht voor zich bevindt, maar in de hoeken van het blikveld er wat meer vervaging is.

Buiten het extra realisme, werkt dit ook efficiënter voor ontwikkelaars. Een minder groot deel van het beeld hoeft zo tot in detail weergeven te worden, wat voordelen kan bieden voor laadtijd en snelheid van VR software.

Hogere resolutie en kwaliteit

Hoewel virtual reality al in staat is om je onder te dompelen in een geheel andere wereld, is een veelgehoorde kritiek dat de kwaliteit van het beeld vaak nog te wensen overlaat.

Deels heeft dit te maken met het feit dat veel brillen een smartphone gebruiken als scherm, maar ook de meer geavanceerde modellen met een eigen scherm zijn nog niet op het niveau van een goed computerscherm of een televisie.

Dat is enerzijds logisch, maar wel een belangrijke stap voor verbetering in dit stadium van de ontwikkelingen rond VR. De kans is groot dat er reuzensprongen worden gemaakt in 2019 op het gebied van resolutie en beeldkwaliteit.

Verbreding van de toepassingen

We gebruiken VR voor games en enkele praktische toepassingen, zoals het visualiseren van nieuwbouwprojecten.

De verwachting is dat men in 2019 meer praktische toepassingen zal ontwikkelen. Voor bijzonder veel branches zijn er mogelijkheden om VR (of augmented reality) in te zetten. De kans is dan ook groot dat dit de komende tijd verder uitgewerkt wordt.

lyter