Social media: heeft het zijn beste tijd gehad, of valt het mee?

Het is inmiddels ongeveer 15 jaar geleden dat de bekendste social media van deze tijd werden opgericht. MySpace werd gestart in 2003, Facebook in 2004, Hyves eveneens in 2004 en YouTube in 2005. Iets nieuwere social media zijn Instagram (2010) en Snapchat (2011). Social media zijn mateloos populair en een integraal van het dagelijks leven van een extreem groot gedeelte van de wereldbevolking.

Toch is er ook een beweging tegen social media in gang gezet. Dit heeft met name betrekking op privacy en het feit dat op social media een leven vaak mooier wordt neergezet dan het daadwerkelijk is. De privacykwestie in combinatie met “social media-nepheid” heeft ertoe geleid dat veel van de social media onder druk staan.

Is het einde van social media zoals we dat nu kennen in zicht, of valt het allemaal wel mee?

Nepheid van social media

Een veelgehoorde kritiek is dat men op social media alleen de mooie kanten van het leven belicht. Mensen hebben altijd plezier, zien er goed uit, sporten veel en eten goed.

De werkelijkheid is vaak natuurlijk anders: iedereen heeft ups en downs en iedereen eet wel eens slecht of blijft lui in bed liggen, in plaats van te gaan sporten.

Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat social media hier een onzekerheid veroorzaakt onder mensen die nadelig kan zijn voor de dagelijkse gang van zaken. Een relatief grote groep keert daarom social media de rug toe: niet langer erbij horen, maar de eigen weg gaan zonder alles te hoeven delen met de volgers.

Privacy en social media

Een veelgehoord gezegde luidt: “Als je er niet voor betaalt, dan ben jij het product”.

Dat is precies wat geldt voor social media: in vrijwel alle gevallen is het gratis en verdient het platform aan het vertonen van advertenties.

Advertenties zijn meer waard wanneer ze doelgericht getoond kunnen worden aan een selecte, relevante groep gebruikers. Dit betekent dat de meeste social media alle informatie die je met ze deelt mag gebruiken voor commerciële doeleinden.

Dit kan vrij ver gaan, inclusief foto’s die ingesteld zijn op privé.

Dit kwam met name Facebook op erg veel kritiek te staan, wat leidde tot een daling in het aantal nieuwe gebruikers.

Toch lijkt ook hier een halt te zijn toegeroepen. Zo heeft Facebook meerdere wijzigingen uitgevoerd die de informatie die adverteerders kunnen gebruiken verder anonimiseert, en wat de gebruikers een groter gevoel van privacy geeft. Het lijkt erop dat social media hier zelf een correctie hebben uitgevoerd, met als resultaat het overleven van het platform.

Dus is social media verleden tijd? Nee, maar gebruikers worden steeds kritischer. Het zou dan ook goed kunnen dat platforms die zich minder goed aanpassen hier uiteindelijk de gevolgen van ondervinden.

lyter